Klub hogyan lehet leszokni a dohányzásról


A dohányzásról való leszokás vidámabbá vált leszokni? George Bernard Shaw egyszer azt mondta, hogy mi sem könnyebb, mint leszokni a dohányzásról, hiszen ő már többször is megtette. Jól fejezi ki ez a groteszk mondat a lényeget: a dohányosok egyszer biztosan, de inkább többször is megkísérlik a dohányzás abbahagyását.

Segítség nélkül azonban ezek a kísérletek többnyire kudarccal végződnek.

  • Dohányzó tabletták
  • A leszokás úgyis fejben dől el!

Néhány napos, vagy jó esetben néhány hónapos szünetet követően újra rágyújt a leszokni próbálkozó. Jó idő telik el, mire újra megerősödik az elhatározás, és ismét megpróbálkozik a leszokással.

A leszokás úgyis fejben dől el! - Vas Megyei Tudományos Ismeretterjesztő Egyesület

Ezek a nagy elhatározások általában valamilyen nevezetes naphoz, születésnaphoz, évfordulóhoz kötődnek, de sokszor az újév első napját választják a cigaretta elhagyására. Sokan úgy gondolják — az orvosok is —, hogy a leszokás akaraterő kérdése csupán. A segédeszközök használata megkérdőjelezi ezt az erőt, a gyengeség jeleként értékeli azokat.

Ez az érzés rontja a legközelebbi leszokási próbálkozás esélyeit is, hiszen már kishitűen, a siker csekélyebb reményével vág bele a dohányos a cigaretta elleni küzdelem megvívásába.

Fontos, hogy a dohányosok elfogadják a segítséget, s megfelelő módon alkalmazzák azokat a készítményeket, amelyek átsegíthetik őket a leszokást követő nehéz időszakon.

Hogyan szokjunk le a dohányzásról? - Tüdőpcmart.hu - Tüdőbetegek hír és közösségi portálja

Miért olyan nehéz a leszokás? A dohánynövény egyik kémiai anyaga, a nikotin felelős azért, hogy a dohányosok rövidebb vagy hosszabb idő, évek, esetleg évtizedek alatt hozzászoknak a cigarettázáshoz, és már csak nagyon nehezen tudnak lemondani róla.

Ez az állapot az úgynevezett nikotinfüggőség. Ez olyan, mint a kábítószer-függőség, hasonló, sőt bizonyos értelemben még erősebb is, mint amit a kokain vagy a heroin okoz. Ugyanúgy az agy egy bizonyos területén úgy hívjuk, hogy a közti agyban biztosít kellemes érzetet keltő hatásokat. A cigaretta megszívását követően a tüdőbe került cigarettafüstből a nikotin felszívódik, majd a vérárammal másodperceken belül az agyba jut.

klub hogyan lehet leszokni a dohányzásról

Ilyen kötődés az, ha valakinek csak akkor van rendben a reggeli emésztése, ha megissza a kávéját, s azt követően elszív egy cigarettát. Ilyen az is, ha valaki már rögeszmésen hisz abban, hogy akkor jön a reggeli busz, ha rágyújt a megállóban.

Ilyen az, ha egy dohányosnak hiányoznak a kézmozdulatok, amelyek a rágyújtással járnak, klub hogyan lehet leszokni a dohányzásról a szájából a cigaretta érzése. A nikotinfüggőség, illetve a függőség erősségének kimutatására szolgál a Fagerström-féle Nikotin Dependencia Teszt.

Ez egy egyszerű kérdőív, amelynek a kérdéseit egy ábrán mutatjuk be.

klub hogyan lehet leszokni a dohányzásról

A két legfontosabb kérdés, amely alapján nagy közelítéssel meg lehet bárkinek állapítani — akár saját magán is — a kialakult nikotinfüggőség mértékét, a naponta elszívott cigaretták száma és az, hogy reggel mennyi idő telik el az első cigaretta elszívásáig. Ha valaki az ébredést követően fél órán belül nem gyújt rá, annak nagy valószínűséggel nincs nikotinfüggősége. Ellenkezőleg: aki fél órán belül, és még pontosabban minél rövidebb időn belül kénytelen rágyújtani, az függőségben szenved.

Hogyan szokjunk le a dohányzásról?

Az utolsó, késő esti cigarettát követően ugyanis az éjszakai álomban még a legelvetemültebb dohányos sem képes rágyújtani. A nikotinfüggőség megállapítása azért olyan fontos, mert ennek alapján lehet kiválasztani a legmegfelelőbb leszokási módszert.

  1. Hogyan lehet leszokni a dohányzásról, ha egy hónapig dohányzik - pcmart.hu
  2. Meglepő, mi segíthet leszokni a dohányzásról | hu
  3. Mi tart vissza a leszokástól? Hogyan hagyd abba a dohányzást?
  4. Az Aspirin® Protect-ről A dohányzásról le lehet szokni!
  5. Nézze meg a dohányzásról való leszokás egyszerű módját az interneten
  6. A dohányzás rossz szokásos betegség
  7. Hogyan lehet leszokni a dohányzásról, ha egy hónapig dohányzik A dohányzásról való leszokás 9 lépése seversk leszokott a dohányzásról Amit nem ehet, amikor leszokik a dohányzásról leszokni a dohányzást 1 héten belül, hogyan lehet leszokni a dohányzásról rábeszélni hogy a fiúk leszoktak a dohányzásról.

A nikotinfüggőség ugyanis betegség. Ezt ugyanúgy meghatározott módon, meghatározott gyógyszerek, készítmények segítségével, szakértő orvos felügyeletével lehet és szükséges kezelni, mint a kábítószer-függőséget. Senki nem gondolja, hogy a heroinfüggő kábítószer-élvező saját magától, pusztán csak akaraterő segítségével képes kigyógyulni a betegségéből.

Akkor miért hisszük azt, hogy a hasonló élettani mechanizmus útján klub hogyan lehet leszokni a dohányzásról nikotinfüggő dohányos képes lesz megszabadulni a szenvedélyétől segítség nélkül, csak az akaraterejére támaszkodva?! Az nem kétséges, hogy a páciens és a tanácsadó szakember együtt képes a leszokásra. A legjobb segítség sem ér azonban semmit akkor, ha a dohányosban nincs erős elhatározás.

klub hogyan lehet leszokni a dohányzásról

Ebből a szempontból tehát igaz az, hogy akaraterő és kellő elszántság nélkül nem lehet leszokni. De ez csak az egyik, igaz alapvető feltétele a leszokásnak. A másik az egyéni igényhez igazított támogatás. Segítség nélkül is sikerülhet?

klub hogyan lehet leszokni a dohányzásról

Sok dohányos, aki már sikeresen leszokott, állítja, hogy nem volt szüksége külső segítségre, egyszerűen elhatározta, hogy le akar szokni, és egyedül sikerült megküzdenie a nehézségekkel, a megvonási tünetekkel. Ez részben igaz is lehet, de valójában segítség nélkül neki sem sikerülhetett volna!

A segítségnek azonban különböző formái lehetnek. Segítség az is, hogy a dohányos környezete, családja, barátai nagyobb türelemmel viseltetnek a nehéz napokban.

Igyekeznek együttműködni, elnézőbbek az ingerlékenységgel, esetleges dühkitörésekkel szemben. Elkerülik az olyan programokat, amikor dohányosok lehetnek a társaságban.

Ez is egyfajta segítség, de ez csak olyan esetekben vezethet sikerre, ha nincs nikotinfüggőség, vagy a mértéke enyhébb. Közepes vagy súlyos függőség esetében már mindenképpen szükséges a külső segítség is. Ez is lehet természetesen gyógyszermentes, ha megfelelő program keretében, szakember vezetésével történik a leszokás.

Bejegyzés navigáció

Ilyen lehet például a személyes magatartásorvoslási segítség vagy a csoportterápia. Erősebb függőség esetében azonban mindenképpen tanácsos igénybe venni valamilyen, a leszokást támogató nikotintartalmú vagy nikotinmentes készítményt is. Összefoglalás A tartós dohányzás függőséget, dependenciát eredményezhet, amiért a nikotin a felelős. Ez hasonló a kábítószer-függőséghez. A nikotinfüggőség betegség. Nem lehet azt várni, hogy az, aki nikotinfüggőségben szenved, segítség nélkül, pusztán a saját akaratából képes legyen leszokni a dohányzásról.

Segítséget nyújthat a türelmes környezet és a szakember klub hogyan lehet leszokni a dohányzásról. A függőség mértéke meghatározható. Erre a célra szolgál egy egyszerű kérdőív, a Fagerström-féle Nikotin Dependencia Teszt.

Ennek segítségével lehet megfelelő leszokási módszert ajánlani a leszokni vágyóknak. A függőség alapján ajánlhatók a gyógyszermentes vagy a gyógyszeres leszokási módszerek.